4/11/2025 Jobbereikbaarheid: drempel of hefboom voor werk?

Een job vinden én houden hangt niet alleen af van motivatie of vaardigheden. Ook de bereikbaarheid van de werkplek speelt een cruciale rol. Een recente studie van de Universiteit Antwerpen, Mobiel 21 en Een Nieuwe Kijk toont aan dat jobbereikbaarheid sterk verschilt per regio en inkomensgroep. Vooral buiten stedelijke gebieden blijft de auto dominant, wat bestaande ongelijkheden op de arbeidsmarkt versterkt.
Wat bepaalt jobbereikbaarheid?
Jobbereikbaarheid wordt beïnvloed door waar mensen wonen, waar jobs zich bevinden, de organisatie van het vervoer en de middelen die iemand heeft om zich te verplaatsen. De kost, reistijd en de vaardigheden om met verschillende vervoersmodi om te gaan vormen daarbij belangrijke drempels.
Huidige situatie
Uit de analyse blijkt dat werknemers in Vlaanderen in grote mate afhankelijk zijn van de auto. In niet-stedelijke gebieden zijn tot 9 op de 10 jobs enkel met de auto bereikbaar. Voor lagere inkomens vormt dat een grote uitdaging: zij hebben minder vaak een auto ter beschikking en ervaren zo minder kansen op de arbeidsmarkt.
Ook stedelijke concentratie speelt een rol: in en rond steden liggen meer jobs binnen bereik, maar verschillen in inkomen en autobezit zorgen voor ongelijke uitkomsten.
Beleidsinterventies onder de loep
De studie onderzocht scenario’s die deze drempels verkleinen:
- Meer fietsvaardigheden vergroten de jobbereikbaarheid, vooral voor lagere inkomensgroepen.
- Een elektrische fiets versnelt reistijden en kan de afstand tot jobs verdubbelen in landelijke gebieden.
- Gratis openbaar vervoer geeft een sterke positieve impact, vooral voor lage en middellage inkomensgroepen.
- Sneller openbaar vervoer verhoogt de bereikbaarheid, maar verkleint de inkomenskloof niet.
- Meer autovaardigheid helpt vooral in rurale regio’s, waar alternatieven schaars zijn.
Brede ongelijkheid
De resultaten tonen dat jobbereikbaarheid vandaag niet gelijk verdeeld is. Voor mensen die afhankelijk zijn van dure of trage vervoersopties kan dit structurele hinder creëren bij het zoeken naar werk.
Een geïntegreerde aanpak
Door betaalbaar en efficiënt openbaar vervoer te combineren met stimulansen voor (elektrisch) fietsen en lokale ondersteuning, kunnen drempels effectief worden verlaagd. Verschillende actoren kunnen hierbij een rol spelen:
- Werkgevers kunnen fietslease aanbieden of collectief vervoer organiseren.
- Lokale besturen kunnen fietslessen voorzien, uitleendiensten ondersteunen en infrastructuur verbeteren.
- De Vlaamse overheid kan inzetten op sociaal tarief, collectief vervoer en de integratie van jobbereikbaarheid in ruimtelijke projecten.
📘 Lees het onderzoek via de link
Bij Perspectief zetten we ons in om drempels naar werk te verkleinen. Mobiliteit bepaalt immers of iemand toegang krijgt tot kansen op de arbeidsmarkt. Naast digitale inclusie, begeleiding en partnerschappen met lokale organisaties ondersteunen we mensen ook met kansen om werkervaring op te doen dicht bij huis.
Via Buurthulp kunnen inwoners laagdrempelig kleine taken uitvoeren in hun buurt, vaardigheden opbouwen en een werkritme ontwikkelen. Het biedt een veilige eerste stap voor wie nog niet klaar is voor de reguliere arbeidsmarkt, en ondersteunt tegelijk de leefbaarheid in de wijk. Zo groeit iemand stapsgewijs richting duurzame tewerkstelling.
Wie een job niet vlot kan bereiken, riskeert kansen mis te lopen. Door jobbereikbaarheid als hefboom te zien én in te zetten op trajecten waarbij mensen stap voor stap kunnen groeien — ook via Buurthulp — ontstaat er meer ruimte voor gelijke kansen op werk voor iedereen.



