14/5/2025 Nigel, E-Buddy: Technologie begrijpelijk maken met een menselijke touch

Van frustratie naar glimlach: hoe Perspectief de digitale kloof overbrugt

 

 In een wereld die steeds digitaler wordt, voelen veel mensen zich soms verloren. Apps, online formulieren, digitale bankzaken – wat voor de één vanzelfsprekend is, is voor de ander een bron van frustratie. Gelukkig schiet Perspectief te hulp met gratis digitale ondersteuning in de Digipunten een project samen met stad Oostende, waar mensen zoals NigelE-Buddies, je met een glimlach verwelkomen en je graag verder helpen.

Of het nu gaat om digitale vragen, het lenen van een laptop of smartphone, of je aanmelden voor digilessen – bij hen ben je aan het juiste adres. Ze lossen niet alleen technische problemen op, maar geven vooral ook rust en zelfvertrouwen terug.

Vandaag gaan we dieper in gesprek met Nigeldie met geduld en humor zijn kennis deelt en zo de digitale wereld voor iedereen toegankelijk maakt. Waarom hij dit doet? Omdat technologie voor hem niet draait om apparaten, maar om de mensen die erachter staan.

 

 

Een eerlijk gesprek met E-Buddy Nigel

 

 

Perspectief: Waarom ben jij E-buddy geworden?

Nigel: Sommige mensen hebben een talent voor muziek, anderen voor sport. Mijn talent? Technologie begrijpen en vooral uitleggen op een manier die iedereen snapt.

Al sinds mijn jeugd ben ik gefascineerd door computers en netwerken, en na 25 jaar in de ICT-wereld besefte ik dat er een groot verschil is tussen iets weten en iets kunnen uitleggen. Ik zag dat veel mensen worstelen met de digitale wereld, niet omdat ze niet slim zijn, maar omdat ze nooit de kans kregen om het écht te leren.

Daarom werd ik eerst Digidokter en later Digihelper (E-Buddy). Want hoe groot of klein het probleem ook is, iedereen verdient iemand die rustig zegt: “Geen zorgen, we lossen het samen op.” En nog belangrijker: iemand die hen een hart onder de riem steekt en laat weten dat ze altijd welkom zijn.

Sommige mensen hebben echt niemand om op terug te vallen voor hun digitale vragen. Als ik die persoon kan zijn die hen helpt en hen dat duwtje in de rug geeft, dan is mijn dag geslaagd.

 

Perspectief: Vind je het leuk om als E-buddy te werken en waarom?

Nigel: Absoluut. Wat ik het mooiste vind, is dat het niet alleen om technologie gaat, maar om mensen. Ik help niet gewoon een gsm of computer, ik help iemand terug grip krijgen op hun digitale leven.

Mensen komen vaak onzeker binnen, bang om “iets verkeerd te doen”. Maar na een paar minuten zie je dat veranderen. Eerst een zucht van opluchting, dan een glimlach: “Ah, is het zo simpel?” Dat moment, dat kleine beetje zelfvertrouwen dat groeit, dát maakt het werk de moeite waard.

Soms is het ook gewoon een klein gebaar, een geruststelling: “Je bent hier altijd welkom.” Dat kan meer betekenen dan een oplossing voor een digitale vraag.

 

Perspectief: Hoe ziet een gewone dag op het Digipunt eruit? Wat valt je op?

Nigel: Elke woensdagmiddag zet ik mijn laptop op en voor ik goed en wel klaar sta, is de eerste bezoeker daar al. Een telefoon die “niets meer doet”, een e-mail die niet aankomt, een app die niet wil updaten… elk probleem lijkt op dat moment het belangrijkste ter wereld voor die persoon.

Wat me opvalt, is dat mensen vaak denken dat ze de enige zijn met digitale vragen. Maar eigenlijk komen steeds dezelfde thema’s terug: “Hoe werkt Itsme?”, “Waar is mijn e-mail gebleven?”, “Kan ik dit document afdrukken?” Dat maakt het werk ook zo mooi – niemand is alleen in zijn digitale zoektocht, en samen vinden we altijd een oplossing.

Soms zijn het ook gewoon fijne ontmoetingen. Zoals iemand die elke week langskomt met een vraag, maar vooral omdat het gezellig is om even langs te komen en een praatje te maken. En dat is ook prima – technologie verbindt, maar mensen nog meer.

 

Perspectief: Wat is de meest bijzondere of interessante vraag die je ooit kreeg?

Nigel: Sommige vragen zijn zo verrassend dat ze me altijd zullen bijblijven.

Zo kwam er eens iemand binnen met een vraag die ik niet meteen zag aankomen: “Kun je een app installeren in mijn auto?” Geen laptop, geen smartphone – maar een auto. Ik had dat nog nooit eerder gedaan, maar waarom niet? Uitdagingen hou ik wel van.

We gingen samen aan de slag, gewoon op de parking. Ik ging met mijn gsm en de boordcomputer aan de slag. Stap voor stap door de instellingen, koppelen via Bluetooth, even checken of alle functies werkten… en het werkte!

De persoon in kwestie was zichtbaar opgelucht. “Ik dacht dat dit onmogelijk was!” zei die lachend. Dat is het mooie aan dit werk: je lost niet alleen problemen op, je tovert ook een glimlach op het gezicht van mensen.

 

Perspectief: Welke vragen hoor je het vaakst?

Nigel:

  • “Mijn Itsme werkt niet meer!”
  • “Mijn e-mail doet raar, wat moet ik doen?”
  • “Hoe werkt dat wegenvignet voor Frankrijk?”
  • “Ik moet iets regelen met de bank, maar hoe werkt dat online?”

 

Perspectief: Hoe ervaar jij dit werk? Heb je een leuke anekdote of een interessante ervaring?

Nigel: Dit werk is meer dan computers en smartphones. Het gaat om mensen helpen, om geduld hebben en soms ook gewoon samen lachen.

 Eén situatie zal me altijd bijblijven. Iemand kwam met een laptop die niet meer wilde opstarten. “Ik weet echt niet wat er mis is,” werd er gezegd. Maar toen ik de laptop opende, zag ik het meteen: waterschade. “Er is toch geen water overheen gekomen?” vroeg ik voorzichtig. De reactie was vastberaden: “Nee, dat kan niet!”

 Om zeker te zijn hield ik de laptop op zijn zijkant… en toen gebeurde het. Er liep daadwerkelijk nog water uit. We keken elkaar even aan – eerst verwarring, dan een besefmoment. En zonder een woord te zeggen werd de laptop dichtgeklapt en droop de persoon af net zoals het water.

 Dat zijn de momenten waarop ik met een glimlach denk: technologie mag dan soms moeilijk doen, maar de mensen die ermee werken zijn vaak nog verrassender.

 

Ook een digihulpje nodig? Je bent altijd welkom!

 

Nigel laat zien dat digitale hulp niet alleen om technische oplossingen draait, maar vooral om begrip, geduld en een vriendelijk woord. Of het nu gaat om een vastgelopen telefoon, een verdwenen e-mail of een auto die plots een “smart car” moet worden – hij staat klaar om te helpen, met een glimlach en een aanstekelijk enthousiasme.

 

Bij Digipunt Perspectief is geen vraag te gek en geen probleem te klein. Je kunt er terecht voor:

✔ Praktische hulp bij apps, bankzaken, overheidsformulieren en meer
✔ Uitleen van laptops of smartphones als je zelf geen toestel hebt
✔ Digilessen om stap voor stap zelfverzekerder te worden
✔ Een luisterend oor zonder oordeel – want iedereen leert op z’n eigen tempo

 

Kom gerust langs! Ontdek waar en wanneer er een Digipunt bij jou in de buurt open is via de link.

 

Want bij Perspectief geloven we: digitaal meedoen moet voor iedereen mogelijk zijn!

Samen maken we digitaal ongemak… weggeklikt!