3/2/2025 Dankzij Service Design worden inburgeraars centraal gezet!

Sinds kort is wijk-werken toegelaten als participatietraject (oftewel 4-de pijler) van het inburgeringsprogramma. Dit betekent dat wijk-werkbemiddelaars in de nabije toekomst nog meer anderstalige nieuwkomers over de vloer zullen krijgen.
Projectvereniging Perspectief en de wijk-werkbemiddelaars nemen het initiatief om proactief in te spelen op de verwachte instroom.
Waarom dit project?
Meer dan de helft van inburgeraars in onze regio heeft een diploma secundair onderwijs en hoger (bachelor, master), velen hebben reeds een werkervaring in eigen land.
Echter heeft deze doelgroep te kampen met specifieke eigen drempels, zoals taalbarrières, beperkt of geen sociaal netwerk, beperkte ervaring met en/of kennis van de Belgische maatschappij en de arbeidsmarkt, … , wat de deelname aan de participatietrajecten in de vorm van wijk-werken bemoeilijkt.
Zita Vanden Bogaerde, wijk-werkbemiddelaar VDAB /Perspectief: ‘De wijk-werkbemiddelaars willen elke klant even kwalitatief begeleiden en zijn op zoek naar instrumenten om de dienstverlening voor deze doelgroep (met eigen specifieke noden) te optimaliseren, om tijd en middelen efficiënter in te zetten zonder in te boeten op dienstverlening.’
Hoe pakken jullie het aan?
Bij de start voerden we onder begeleiding van projectopvolger van Perspectief, Larisa Didenko, en in samenwerking met de studenten van Howest een onderzoek. We wilden te weten komen wat er leeft bij beide doelgroepen, welke drempels ervaren ze, wat loopt goed en welke suggesties voor verbetering hebben ze.
‘Om deze uitdaging gestructureerd aan te pakken, gebruiken we de principes van Service Design om de reeds bestaande dienstverlening aan te passen aan de noden van inburgeraars’, – aldus Larisa Didenko, projectopvolger Perspectief, ’Hierbij focussen we ons in de eerste instantie op hoe anderstalige cliënten de dienstverlening ervaren. Aan de hand van diepte-interviews met nieuwkomers en focusgroepen met bemiddelaars brachten we de huidige dienstverlening in kaart met aandacht voor succesfactoren en hiaten.’
Wat is het resultaat?
Tijdens het onderzoek hebben we veel inzichten verzameld. Stap voor stap tekenden we het hele proces van de dienstverlening uit en stonden we stil bij drempels, maar ook bij opportuniteiten vanuit het gebruikersperspectief.
Om met deze inzichten aan de slag te gaan maakten we twee persona’s en klantenreizen, alsook een lijst met verbetersuggesties. Deze willen we overlopen met wijk-werkbemiddelaars en beleidsmakers om hier verder mee aan de slag te gaan.
Dit project kwam tot stand dankzij subsidies, toegekend door het Europa WSE binnen oproep 60 ‘Samen bouwen aan sociale netwerken voor nieuwkomers’ en toolbox, ontwikkeld door het project City Deal ‘E-inclusion by Design ‘Mensgericht ontwerpen’.